Baju Raya

Kalau yang pernah baca tulisan, ”Baju Lebaran” mungkin akan tahu. Setelah dewasa, aku tidak begitu mementingkan baju lebaran. Buatku, asal masih ada baju yang sesuai untuk ke Masjid aku tak risau. Yang penting hatinya man... ( cie...) Di sini, baju lebaran selalu buat (jahit). Dan terkadang, dua atau satu bulan sebelum puasa ibu sudah membawa kain ke tukang jahit. Tapi, tahun ini di karenakan sibuk ibu lupa. Sampailah ke bulan puasa baru menghantar kain untuk di jahit. Aku sebenernya gak peduli, mau di jahitin apa enggak. Waktu sampai ke tukang jahit, dia pun bilang. Kalau gak janji bisa nyelesain sebelum lebaran. Aku pun bilang gak apa-apa tapi, ibu ngeyel bilang, kalo bisa usahain sebelum raya harus jadi. Tiba hari raya, kebetulan baju itu belum jadi juga. Aku, cuek aja. Siang hari, ibu tanya lagi, ”Esok Eli nak pake baju mane..??” ”Alah... Baju Eli kan ada lagi” Jawabku. ”Lagipun, ka Mona dah bagi mukena buat Eli” Aku menambahkan. Ka Irina pun menanyakan hal yang sama, ”Eli, bang Hasif tanya dah ada baju raya belum?” ”Tak payah lah... baju Eli pun adalagi” Aku berkilah Sampai malam tiba, ibu kembali menanyakan baju. ”Eli, esok pake baju apa...???” ”Baju ibu khan banyak, Eli pake baju ibu je ye...?” Aku nyengir ” kalo boleh... Awak ni khan kecik” Ini yang paling aku gak suka. Selalu di bilang kecil. Terus bang Hasif tiba-tiba nyeletuk, ”Eli, ka Irina nak jumpe” Ku cari-cari ka Irina ternyata, ada dalam kamarnya. ”Nape ka Irina, kate cari Eli?” ”Kejap-kejap” Ujarnya, sambil mengusapkan sedikit bedak ke mukanya. Aku pun keluar bilik. ”Eli, ni tadi kita belikan baju untuk Eli. Yang pilih corak bang Hasif, pilih saiz juga bang Hasif” Ujar ka Irina sebaik keluar dari bilik. Gak enak juga dalam hati tapi, dah rizki terima aja. ”Eli ni, kenik sangat susah nak cari kan saiz baju. Itu dah sss...” ujar bang Hasif. Huh... ini lagi, inilagi. Ku coba juga baju kurung yang bang Hasif dan ka Irina belikan. ”hiiii...Kurusnnya ke Eli” Ujar Nini sebaik aku keluar memakai baju kurung. Argh.... Aku ni kurus sangat ke...???. Tapi, alhamdulilah...aku beraya juga dengan baju baru. Nah, kemarin malam, Ibu ngambil baju. Baru jadi rupanya baju ku. ”Eli, baju Eli dah siap.” ”Makasih ye bu...” Ujarku. Terus, aku make baju baru itu. ”Ibu, cantik tak...???” Tanyaku. ”Cantik. Cantik juga yah ibu itu jahit baju” Ujar ibu. ”Ibu, raya dah lewat. Nak pake pegi mane baju ni...???” ”Awak, beraya lah sorang-sorang” Ujar ibu berjenaka. Tergelak besar aku di buatnya. ”Eli ni, cantik pake baju kurung, tak de lah macam budak-budak” ”Eli ni macam budak-budak ke?” Tanya ku protes ”Ho’oh” Ibu menganggukan kepala. Ihhhhh sebelllll..... Gombak, 30 Oktober 2007 01:48

0 komentar:

Poskan Komentar

Personal blog, kadang anti sama spammer yang hanya menyebar link. Lebih mengutamakan pertemanan antarpersonal. Komentar kembali dimoderasi masih banyak obat-obatan yang nyepam :D :P