Tatkala Rakyat Jelata Bercerita

Ada hobi baru, aku sekarang gi suka berburu berita dan khabar dari istana. Aku agak miris setiap membaca berita-berita ini. Ketika banyak orang bercerita dan mengeluarkan pendapat, aku terkadang hanya bisa mengeleus dada dan bertanya-tanya. Kenapa untuk berita yang belum tentu kebenarannya ada saja yang menghujat? tak sedikit, yang di hujat pun menghujat balik Astagfirullah...
Gambar di ambil dari blog Tak banyak komentarku, hanya mampu melihat dan menyaksikan, semoga kebenaran itu akan wujud. Aku sering melihat up date berita ini di malaysiakini.com banyak cerita di sini, versi Malaysia juga di detik.com Versi Indonesia tentu saja. Juga beberapa blog di Malaysia yang memuat gambar-gambar Manohara dan sang suami anak diraja yang kelihatan biasa-biasa saja, kelihatan bahagia dan manohara terlihat menikmati hari-harinya sebagai kerabat diraja, meskipun ibunya manohara ngeles ini hanya rekayasa belaka ah, semuanya hanya semu, biarlah waktu yang menjawabnya. Aku berharap cerita ini tidak memperburuk hubungan dua-dua negara. Seribu tanya bergelayut tentang cerita-cerita sebelumnya. Semoga Allah senantiasa memberikan kemudahan jalan untuk semuanya baik Ibunya Mohara, pihak istana juga Malasysia dan Indonesia. Insya Allah... Di tangan Allah lah semua rahasia juga Manohara dan suaminya.

22 komentar:

  1. Pertamaxxxxxxxxxxxxxxxx...

    semoga za mba gk memperburuk keadaan... :D

    BalasHapus
  2. jah, Dillah, rajin amat. Karena yang pertama, anda beruntung mendapatkan coklat. Silahkan ambil di warung terdekat (mbayar sendiri yah...???) nyengir mode on.. :D

    BalasHapus
  3. telat dikit gppkan, masih dapet coklat kan

    BalasHapus
  4. Assalamualaikum

    Salam hormat dan Salam Ziarah

    BalasHapus
  5. Saudari

    Saya kira anda sudah lama disini, Malaysia, anda tentu kenal bagaimana orang Melayu itu sendiri, ya, saya akui mmg ada yg jahat, sombong dan sbg, itukan sifat manusia.. maafkanlah mereka yg berbuat zalim itu, kami juga menyesaliya..

    Mohon anda ceritakan perkara sebenar kepada saudara2 kami di Indo, terlalu banyak berita yg memburukkan hubungan dua negara, yang lebih kepada fitnah sensasi pers negara anda,maaflah..

    saya yakin ada pihak yg memang mahu merusak hubungan kedua negara..siapa dia? Wallahualam..

    kita ambil contoh kasus NIRMALA BONAT, punya majikan warga Malaysia, tetapi bukanlah orang Melayu..anda tentu lebih faham akan perkara ini

    pengacara Nirmala orang Melayu, Hakim yg menjatuhkan hukum kepada majikan Nirmala orang Melayu..

    Orang Melayu lah yg membela Nirmala Bonat

    Nahh.. kenapa Melayu lg yg terus difitnah dikatakan suka mendera majikan? seribu satu macam makian dan tuduhan..

    Mohon ampun dan maaf jika bahasa saya kasar, tetapi saya sudah penat mendengar segala macam caci makian saudara kami dari seberang..

    dimarahi atas kesalahan orang lain..tidak enak hati dibuatnya..

    BalasHapus
  6. @ Warga Malay :
    maaf jika saya turut campur, tidak ingin membela sesiapa di sini. tapi menurut saya saudari anazkia tidak ada niat menyampaikan berita yg buruk ttg negara anda.. dan lihatlah doanya :
    "Aku berharap cerita ini tidak memperburuk hubungan dua-dua negara. Seribu tanya bergelayut tentang cerita-cerita sebelumnya. Semoga Allah senantiasa memberikan kemudahan jalan untuk semuanya baik Ibunya Mohara, pihak istana juga Malasysia dan Indonesia. Insya Allah... Di tangan Allah lah semua rahasia juga Manohara dan suaminya."Bagaimana? bukankah dia mendoakan yg baik u/ kedua negara?

    mohon maaf jika ada yg tidak berkenan dgn kata2 saya..

    BalasHapus
  7. Malaysia ataupun Indonesia tetap bersaudara. Satu rumpun; MELAYU.

    BalasHapus
  8. Manusia diciptakan berbangsa-bangsa dan bersuku-suku tidak lain adalah untuk saling bersaudara

    BalasHapus
  9. @aidicard

    Salam hormat saudaraku

    Maaf jika bahasa saya kasar,iyaa.. anda benar, saya maksudkan, saya memohon dia menceritakan perkara sebenar yg berlaku disini, dari pengamatan seorang warga Indo di bumi kerdil Malaysia ini, maaflah.. saya sedikit emosi, semakin lama,semakin banyak blog/cerita yg memburukan negara saya..mohon maaf sekali lagi..

    Saya percaya saudari Anazkia seorang yang adil, melihat Malaysia dengan mata sendiri, bukan dari tulisan atau cerita dari mulut orang lain yang belum pasti dari mana asal cerita itu, benar atau tidak..

    Terima kasih kerana mendoakan kesejahteraan kedua negara, itulah yang sebaiknya..

    Moga Allah membalas jasa saudari Anazkia

    Majulah Indonesia,Majulah Malaysia,Jayalah keduanya.. :D

    BalasHapus
  10. Untuk sahabatku di Malaysia, terimakasih sudah singgah di blog saya. Jemput masuk, dengan rendah diri saya menyambut sahabat. Maaf kalau tulisan saya menyinggung sahabat tapi, tak ada sedikitpun saya ingin menghujat sesiapa.

    Tak sangka pulak yang sahabat akan mengunjungi saya secepat itu. Mungkinkah sahabat yang telah saya singgahi blognya? berkomentar tentang korek idung (kelakar pula nak sebutnya :) kalau bukan, mintak maaf banyak-banyak.

    Sahabat, berapa ramai orang Indonesia kat Malaysia..??? setahu saya, kalau tak silap seramai 1,2 juta bahkan ada yang berkata 1,8 juta wallahu'alam mana yang betul. Kita datang dari berbagai golongan, kelas,pendidikan dan latar belakanag. seramai 5000 pekerja ekspatriat, 14.000 pelajar, 380.000 pekerja rumah, 11.000 pelancong, sekitar 500.000 pekerja ilegal, 100 orang dalam penampungan.
    Dari sekian banyak yang datang, semuanya bukan golongan Malaikat yang tiada cacat celanya.
    Insya Allah, saya akan tulis lengkap dalam judul lain.

    betul sahabat, saya pun penat tatkala harus menyaksikan berita2 seperti ini. Kalau nak kate siapa menghujat siapa kedua2nya saling menghujat dan saya sangant menyesali itu. Mase tahun 2007 dulu, saya pernah tulis pidato HAMKA kat blog saye ni, sebagai misi damai :).

    Ok sahabat, panjang sangat kalau saya nak tulis kat sini. Minggu depan, insya Allah saya nak up date berita lain pulak.

    BalasHapus
  11. Macam tak kene pulak saye komen macam nie... :D minta maaf sahabat kalau tiada yang berkenan..

    BalasHapus
  12. @Anazkia (Pemilik blog yang sangattttt cantik!!)

    Assalamualaikum

    Keren banget deh bahasa Malay anda, haha..

    Yup, mohon maaf ya kak, saya sedang marah tadi, membaca posting saudara dari seberang yang tidak tahu cerita asal, emosi vs sakit hati, maka jadinya huru-hara begini

    Jujurnya, ada ramai lagi warga Indo,regardless status,nanti saya akan ceritakan lebih lanjut,tapi bukan disini ya kak

    Mohon ampun dan maaf kalau posting saya sebelum ini telah menimbulkan rasa tidak senang kepada pemilik blog atau pelawat blog ini

    Harap maaf..:0

    BalasHapus
  13. waduh-waduh...ga ngerti aku apa masalahnya...

    seperti harapan ana smoga kebenaran itu akan wujud dan semoga smua kan baik2 saja

    dan keadaan kembali indah...

    BalasHapus
  14. Salam...hari ini,sahabat saya dr surabaya memberitahu yang dia sedang menonton berita mengenai Kes Kerabat diraja dan isteri beliau..
    Sesungguhnya saya sedikit terkejut dgn berita tersebut.namun,tidak bermakna saya percaya 100% dan tidak pula saya menafikan 100%.Kerana percaya atau tidak,kes2 sebegini saya kira agak klasik jika dikaitkan dgn Raja/Sultan di malaysia.Dan mereka pernah bertindak di luar batasan.

    Namun,ingin saya jelaskan,seseorang yang berbuat jahat itu,tidak ada kena mengena dengan negara dia bernaung.Yang jahat itu adalah empunya badan.Jadi,sangat2 tidak rasional jika perkara ini menjejaskan kedua2 negara.After all,kita adalah serumpun..

    Maaf yah jika kata2ku menyakiti..

    BalasHapus
  15. @SkyWalker

    Salam hormat saudara serumpunku

    Iya,anda benar,banyak kes melibatkan golongan istana yg bertindak diluar batasan,lumrah manusia apabila berkuasa.. mohon ampun dan maaf untuk itu..

    Seperti yang anda bilang "klasik" kerana pernah berlaku lama dahulu, tetapi sekarang sudah lain saudaraku, kami telah mewujudkan pengadilan khusus untuk kerabat, kerana ianya pernah berlaku seperti yang anda katakan makanya untuk membendung perkara ini dari berlaku lagi, sesuatu perlu dilakukan..

    seperti anda, saya juga tidak yakin 100% yg mana benar dan yang mana salah, tak mustahil pihak Malaysia yang salah,saya akan terima jika pengadilan memutuskan begitu kelak

    Anda seorang yang sangat telus dengan fikiran matang yang sangat adil,benar bila seseorang itu berbuat salah, adalah tidak wajar negaranya sekali turut disalahkan..

    Harap lebih ramai lagi blogger Indo seprti anda, juga blogger dari pihak kami,sama2 faham keadaan berdasarkan realiti,bukan emosi, perseteruan ini cuma merugikan kita semua..

    Maaf kalau posting saya sebelum ini sedikit kasar atau tidak enak dibaca, saya cuma jadi marah apabila segala tuduhan dan makian terhadap negara dan bangsa saya dilontar dengan tanpa usul periksa,kerana itu saya berharap kak Anazkia dapat menceritakan keadaan yg sebenar kepada orang Indo, dari pengalaman dan penelitian sendiri, bukan dari mulut ke mulut tanpa mengatahui keadaan sebenar..

    Majulah Indonesia,Majulah Malaysia,Jayalah Keduanya..

    wassalam

    BalasHapus
  16. Waalaikumussalam...

    Untuk sahabat di Malaysia...

    Timekasih banyak2, atas penjelasannya.

    Minta maaf banyak2, weekend ni aka sibuk sikit biasalah pembantu rumah. kena urus ni, urus tu yang pastinya, sibuk kat dapur. Sampaikan tak sempat tgk cite Upin dan Ipin :(. laptop aka pun xde kat umah, ini pun kompang majikan aka punye :D.

    Mula-mula dulu, fadz(betul tak namanya...???) dah sebut pasal Nirmala Bonat (ngomong bahasa Indonesia aja yah..????) Kebetulan banget. Aka juga pembantu rumah, sama macam Nirmala Bonat, hanya nasib saja yang membedakan.

    Awal mula dulu, sewaktu nak datang aka di rundung juga rasa takut, maklum, yang tersiar kat surat kabar dan TV2, ramai para tenaga kerja yang teraniaya. Sampaikan, nak minta izin dengan ibu pun susah sangat. berhari2 aka merayu ibu dan alhamdulilah aka dapat izin itu. Sebetulnya, dalam posting2 sebelumya, aka dah pernah tulis juga.

    Kembali ke tulisan. Alhamdulilah bersyukur kepada Allah yang telah memberika kebaikan kepada aka melalui tangan-tangan-Nya, aka bernasib baik karena ditemukan dengan majikan yang baik. dan ini, menjadi aset untuk aka bercerita kepada kawan2 aka bahwa tidak semua tenaga kerja teraniaya. Buktinya, aka!

    Dah dulu kali yah, Insya Allah aka tulis di mana yah enaknya...??? fs kali yah, atau dalam tajuk lain, aka nak tulis "Untuk Dua Sahabat, Malaysia Dan Indonesia" hehehe...

    Dah ngantuk, gak sempet berburu blog, semoga fadz baca tulisan terakhir di tajuk ini. Aka tak nak tulis2 lagi pasal kasus diaorang. xde kene mngena dengan aka. otak dah bengong, xleh nak fikir lagi. Timekasih banyak2, maaf jika ada salah kata. Syukron jazakumullah...

    Waalaikumussalam Warrahmatullahi Wabarokatuh...

    BalasHapus
  17. Assalamualaikum

    Waduhh.. keren banget deh bahasa Malay mbak!:x

    Syukran, kak punya majikan yg baik, baguslah bisa share laptop lagi,cool!

    (pstt..tompang kak,bukan kompang,hehe)

    Maaf yer,ngomong Indo saya teruk,hehe

    Bohonglah kalau saya cakap semua orang Malaysia itu baik, tidak pernah buat salah,saya juga tidak akan percaya kalau kak cakap semua orang Malaysia baik,walaupun saya sendiri orang Malaysia:$ hehe..

    Upin & Ipin,iya..kartun Islami kebangaan kami,terima kasih kerna menyukai kartun produksi Malaysia,masih bayi lagi neh,hehe

    Oklah kak,senang2 saya datang melawat blog kak lagi,masih banyak kerjaan.. lagi gawat neh,haha ;D

    BalasHapus
  18. coba comment dikt ah..
    kalo menrtku sih,,,,, pertempuran antara kebenaran dan kebatilan akan selamanya abadi, sebaik apapuna seorang manusia, pasti, akan selalu ada orang2 yang memusuhi,
    Rasul kita Muhammad, semua orang tahu akan keluhuran budi pekertinya, tapi apa reaksinya orang2 pda saat itu?

    ini bukan berarti ana pesimis, terus enggan untuk saling mengingtkan, akan tetapi jangan lupa bahwa kita bukanlah yang mampu memberi petunjuk akan tetapi hanya Allah yang memberikan petunjuk kepada siapa2 yang dikehendaki-Nya.

    kewajiban kita setelah menasehati adlah bersabar, ndk perlu marah, perang urat syaraf. Allah Maha Tahu, diantara Hamba-hamba-Nya yang bersabar.

    mungkin ini terbdh, seolah-olah menggurui tetapi itu lah yang selam ini aku pahami,

    salam kenal buat mbak ana, senang bs knl dengan mbak

    BalasHapus
  19. Betulkah kejadiannya seperti itu? yang tahu hanya manohara dan tengku rafli... kejujuran ada ditangan mereka...

    BalasHapus
  20. Ya... Agak miris memang. Tapi melihat betapa kuatnya benteng mereka mencegah seorang ibu bertemu anaknya ada tanya mengemuka.

    Tapi entahlah, bicara salah. Diampun salah.

    BalasHapus
  21. ck ck ck.. jago amat basa malaynya...
    kita emang ga bisa mengeneralisasikan dan pukul rata semua hal.
    two thumbs up!

    BalasHapus

Personal blog, kadang anti sama spammer yang hanya menyebar link. Lebih mengutamakan pertemanan antarpersonal. Komentar kembali dimoderasi masih banyak obat-obatan yang nyepam :D :P